در کتاب اصول تشیع آمده است:[1]

ناتوان دانستن خداوند متعال تفکری اشتباه است که بسیاری از دانشمندان از جمله دانشمند بزرگ معتزله آقای نظام نیز به همین مطلب ملتزم شده اند.[2]

ذات فعل، مقدور خداوند متعال است، نهایت اینکه با فرض اینکه خداوند اراده نمی­کند صدورش محال است.

به عبارت واضح­ تر:

صدور قبیح از خداوند متعال محال است نه غیرمقدور، و این دو با هم فرق دارند. زیرا ممکن است همان قدرت و اراده خدا (یا ذات او) انجام عمل قبیح را محال کرده باشد، یعنی چون اراده و قدرت او تعلق گرفته است به اینکه آن عمل قبیح صادر نشود، لذا محال شده است، نه اینکه چون انجام آن عمل قبیح محال بود خداوند اراده نکرده است لذا ناتوان است. پس در عین اینکه تحت اراده و اختیار و قدرت الهی بوده، محال است.

 


[1] - اصول تشیع، انصاری زنجانی، ص 39 و 40

[2] - شرح تجرید ص 174؛ اوائل المقالات ص 23

آیا درست است که خداوند متعال را نسبت به انجام دادن کارهای زشت و قبیح، عاجز و ناتوان بدانیم و بگوئیم اصلاً خداوند اگر هم بخواهد نمی تواند کاری برخلاف مصلحت انجام دهد؟

داستان فریب خوردن آدم و حوا چه بوده است؟ آیا حوا، آدم(ع) را فریب داد؟

خداوند ,محال ,اراده ,اینکه ,قبیح ,متعال ,خداوند متعال ,محال است ,عمل قبیح ,است که ,خداوند اراده

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مطالب اینترنتی CASPIAN CYCLING درخواستی|دانلودفیلم|دانلودسریال|دانلودموزیک hoseinrahmani بام کاوش shamimbaranv ninablog خرید اینترنتی راهنما و ترفند های ایرانسل و همراه اول وبلاگ پایه پنجم دبستان آوای الهام شهرستان بوشهر